X
تبلیغات
عکس ........
عكاسي

جنگ DSLRها برای تصاحب بازار روبه رشد عکاسی دیجیتال با ورود مدل‌های دارای قابلیت فیلمبرداری وارد دور تازه‌ای شده است. پس از ورود دو دوربین موفق Canon 5D Mark II و Nikon D90 که تقریبا همزمان معرفی و عرضه شدند، طلسم فقدان قابلیت فیلمبرداری روی دوربین‌های DSLR شکسته شد و کاربران دوربین‌های پرقدرت DSLR نیز توانستند از این قابلیت جالب روی دوربین‌های خودشان استفاده کنند. اما استقبال از قابلیت فیلمبرداری این دو دوربین چندان چشمگیر نبود. زیرا اصولا این قابلیت برای کاربران حرفه‌ای که هدف اصلی چنین مدل‌های گرانقیمتی هستند چندان اهمیتی ندارد. به همین دلیل شرکت‌های دوربین سازی تصمیم گرفتند که این قابلیت‌ را روی مدل‌های ارزان قیمت‌تر خود عرضه کنند تا شاید موجب رونق بازار در سطح دوربین‌های سطح پایین خود شوند. از این رو بعید نبود که دوربین بعدی شرکت نیکون که از قابلیت فیلمبرداری برخوردار است یکی از دوربین‌های سطح پایین یعنی D5000 باشد.

لذت فیلمبرداری با دوربین حرفه‌ای عکاسی

البته در خط تولید دوربین‌های نیکون، D5000 بین دو دوربین D60 و D90 قرار می‌گیرد. این نیکون نخستین مدل از دوربین‌های سطح پایین نیکون است که از حسگر CMOS به جای CCD استفاده می‌کند و رزولوشن حسگر آن دقیقا هم اندازه D90 یعنی 12.3 مگاپیکسل است. ضمن اینکه نمایشگر LCD این دوربین نخستین نمایشگر با قابل خم شدن و چرخش در بین تمام دوربین‌های نیکون است. این دوربین در دو نسخه متفاوت عرضه می‌شود. به صورت بدنه یا به صورت کیت، که اگر آن را به صورت کیت خریداری کنید یک لنز18-55mm VR نیز همراه آن ارائه می‌شود.

بدنه و کاربری:

D5000 یک دوربین SLR کوچک است. البته وقتی آن را در دست می‌گیرید بدنه آن از سری دوربین‌های SLR کوچک نیکون مثل D60 بزرگتر و سنگین‌تر به نظر می‌آید. احتمالا اولین چیزی که می‌خواهید آن را ببینید، LCD دوربین است که برای نخستین بار به صورت بازشو طراحی شده است. رزولوشن این نمایشگر 2.7 اینچی برابر 230000 پیکسل است و دارای قابلیت Live View (چه در زمان فیلمبرداری و چه عکس‌برداری) می‌باشد. کیفیت این نمایشگر در نور زیاد چندان جالب نیست و خصوصا برای فوکوس خودکار در حالت Live View به سختی می‌توان از آن استفاده کرد. اما در هر حال امکان بازشدن آن رو به پایین نسبت به LCD بازشو دوربین‌های الیمپوس که رو به بالا است، راحتی استفاده بیشتری دارد.

همانند دیگر دوربین‌های سطح پایین نیکون (مثل D40 و D40x و D60 که دوربین D5000 به نوعی به روز شده آنها است) این دوربین نیز دارای موتور فوکوس روی بدنه نیست. یعنی برای استفاده از فوکوس خودکار دوربین، تنها باید از لنز‌هایی استفاده کنید که خودشان دارای موتور فوکوس خودکار باشند. البته هر سه شرکت معتبر سازنده لنز‌ (Sigma, Tamron  و Tokina) لنز‌های با موتور فوکوس برای نیکون دارند.

پشت دوربین دکمه‌های زیادی را نمی‌بینید. حداقل تعداد دکمه‌های آن نسبت به اغلب DSLRهای دیگر کمتر است و این یعنی برای دسترسی به بسیاری از امکانات دوربین باید از منوی آن استفاده کنید. پنج دکمه اصلی کنار LCD به ترتیب عبارتند از: پخش، منو، نمایش تصاویر کوچک، بزرگنمایی و [i] . در سمت راست هم یک دکمه چهارجهته به علاوه OK، و یک دکمه Lv می‌بینید که مشخص است برای Live View دوربین کاربرد دارد.

D5000 همچنین دارای یک فلاش سر خود نیز هست که به صورت خودکار در وضعیت‌های Auto و سکانس‌های آماده عکاسی مرتبط با آن باز می‌شود. همچنین یک دکمه دستی برای استفاده از آن وجود دارد که فلاش را باز کرده و همراه با دکمه چرخان دوربین برای تغییر تنظیمات مختلف فلاش استفاده می‌شود. شماره راهنمای فلاش (guide number) 12 (متر در ایزوی 100) است که مشابه آن را در D90 و D60 نیز دیده بودیم. از مزیت‌های D5000 می‌توان به داشتن لامپ کمکی فوکوس اشاره کرد که با بودن آن دیگر نیازی به باز شدن فلاش در هنگام فوکوس در نور کم وجود ندارد.

عکاسی پی‌درپی با تنظیمات متفاوت یا همان Bracketing نیز یکی از قابلیت‌های دوربین‌های رده بالاتر است که در مدل‌های پیشین این کلاس وجود نداشت. تفاوت تنظیمات هر فریم +/–2.0 EV با گام‌های افزایشی 1/3  یا  1/2 EVاست. بنابراین اگر از علاقمندان عکاسی به روش HDR هستید، دیگر برای کار با دوربین‌های رده پایین نیکون مشکلی نخواهید داشت.

 

استفاده از GPS

دیگر تنها تلفن‌های همراه نیستند که امکان استفاده از GPS را دارند. دوربین‌های عکاسی که دارای قابلیت GPS هستند می‌توانند علاوه بر اطلاعات مربوط به ساعت و تاریخ، نورسنجی، لنز و غیره، اطلاعات مربوط به مکان عکس‌برداری را نیز در EXIF عکس‌ها بگنجانند. اگرچه D5000 به تنهایی امکان ثبت اطلاعات GPS را ندارد، اما امکان اتصال دستگاه GP-1 را دارد که در جای فلاش خارجی دوربین سوار می‌شود و دوربین را مجهز به GPS می‌کند.

 

حسگر و فوکوس خودکار

حسگر D5000 از نوعCMOS است. اندازه آن 23.6 x 15.8 mm و دارای رزولوشن 12.3 مگاپیکسل می‌باشد. همانند D90 سیستم خودکار تمیزکننده حسگر نیز روی این حسگر قرار گرفته است. D5000 دارای سیستم فوکوس 11 نقطه‌ای D90 نیز می‌باشد که برای دوربینی در این سطح بسیار مناسب است. همانند دوربین‌های گرانقیمت نیکون، سیستم فوکوس D5000 نیز می‌تواند سوژه‌ فوکوس شده را بر اساس رنگ و فاصله آن تشخیص داده و به محض قرار گرفتن روی یک نقطه فوکوس دیگر آن را دنبال کند (3D Tracking AF). البته همانندD90 شرکت سازنده درباره این قابلیت پیشنهادکرده است که بهتر است در موقعیت‌هایی که روی یک سوژه فوکوس می‌کنید و بعد می‌خواهید کادر را تغییر دهید از آن استفاده کنید. بنابراین نباید توقع داشته باشید همانند سیستم 51 نقطه فوکوس در دوربین‌های D300/D700/D3 یا D3X این قابلیت در صحنه‌های اکشن و پرتحرک به سرعت برای‌تان فوکوس کند.

 

Live View

همانند D90 ، در D5000 نیز در هنگام استفاده از قابلیت Live View برای فوکوس خودکار تنها از تشخیص کنتراست (contrast-detection) استفاده می‌کنید و گزینه‌ای برای استفاده از حسگر تشخیص فاز (phase-detection) وجود ندارد. مزیت این قابلیت این است که در این حالت نقطه فوکوس خودکار می‌تواند در داخل کادر حرکت کرده و در هر جایی قرار گیرد (به شرط تنظیم وضعیت Face Priority). بنابراین می‌تواند کارهای جالبی مثل تشخیص چهره یا فوکوس روی سوژه‌های متحرک را به خوبی انجام دهد.

اما عیب این قابلیت این است که استفاده از این نوع فوکوس خودکار نسبت به فوکوس خودکار دوربین‌های DSLR دیگر یا حتی فوکوس تشخیص کنتراست در دوربین‌های کامپکت، بسیار کندتر عمل می‌کند. این مشکلی است که شرکت‌های سازنده دوربین‌های dSLR به دنبال حل آن هستند و برخی از شرکت‌ها همانند پاناسونیک با ساخت لنز‌هایی اختصاصی برای تشخیص کنتراست برای سری دوربین‌های G خود آن را به گونه‌ای برطرف کرده‌اند.

 

فیلمبرداری و HDMI

اصلی‌ترین مزیت این دوربین نسبت به رقبای خود داشتن قابلیت فیلمبرداری HD آن است. D5000 می‌تواند فیلم‌هایی با فرمت .avi در سه کیفیت متفاوت ضبط کند.

1280 x 720 (16:9 – 720p)

640 x 424 (3:2 – VGA )

320 x 216 (3:2 – QVGA)

البته در هنگام فیلمبرداری نمی‌توانید از قابلیت فوکوس خودکار دوربین استفاده کنید. اما قابلیت لرزش‌گیر لنز دوربین (در صورت استفاده از لنز‌های VR) در هنگام فیلمبرداری فعال است. محدودیت‌های‌ دیگری نیز در هنگام فیلمبرداری وجود دارند. از جمله محدودیت زمانی حداکثر پنج دقیقه ضبط برای حالت HD و 20 دقیقه ضبط برای حالت‌های دیگر که شما را مجبور به قطع و ضبط مجدد می‌کند. از سوی دیگر صدای محیط در هنگام فیلمبرداری استریو نیست و مونو ضبط می‌شود و سرعت فیلمبرداری حداکثر 24 فریم در ثانیه است.

مطابق معمول تمام دوربین‌های نیکون بالاتر از این مدل، D5000 نیز امکان گرفتن خروجی باکیفیت HD دیجیتال (HDMI) را دارد. شما می‌توانید از طریق منوی تنظیمات، یکی از خروجی‌های 480p, 576p, 720p یا 1080i را برای نمایش انتخاب کنید. باید گفت استفاده از نمایش زنده HDMI روی یک HD LCD یا یک نمایشگر Plasma در داخل استودیوی عکاسی یک تجربه بسیار ارشمند و جالب است و تاثیر جالبی روی نحوه عکاسی شما خواهد داشت.

 

خلاصه:

Nikon 5000D یک دوربین بسیار خوب برای کاربر خانگی و عکاسان سطح متوسط است. این دوربین احتمالا می‌تواند راه ورود عکاسان خانگی را که به استفاده از دوربین‌های کامپکت خانگی عادت کرده‌اند به دنیای عکاسی حرفه‌ای هموار کند. قابلیت فیلمبرداری با کیفیت، امکانات عکاسی بسیار خوب، کیفیت و رزولوشن بالا و سادگی کاربرد برای یک دوربین حرفه‌ای، D5000 را به یک انتخاب مناسب با قیمت تبدیل می‌کند.

مزايا: رزولوشن و کيفيت بالا، قابلیت فیلمبرداری، LCD چرخان، سیستم ضد غبار حسگر، امکان اتصال GPS، 11 نقطه فوکوس

معايب : عدم فوکوس خودکار در حالت فيلمبرداري، مونو بودن ميکروفون روي دوربين، کیفیت ضعیف LCD خصوصا در نور زیاد، نداشتن دکمه‌های مستقیم برای اغلب تنظیمات اصلی

مشخصات:

رزولوشون حسگر: 12.3 مگاپیکسل

حافظه: SD و SDHC

سرعت شاتر: 30 تا 1/4000 ثانیه

لنز‌: انواع لنز‌های سری F نیکون همراه با موتور فوکوس خودکار

سرعت درايو : 4 فريم در ثانيه – 11 فریم RAW یا 67 فریم JPEG

فيلمبرداري : HD1280 x 720p با فرمت avi

در صورتیکه تمایل دارید بررسی‌های دیگری از دوربین‌های موجود در بازار را بخوانید می‌توانید مجموعه بررسی محصولات عکاسی/ دوربین‌های عکاسی دیجیتال را مطالعه کنید.

 منبع: سایت عکاس امروزhttp://www.amiryari.com
 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم شهریور 1388ساعت 3:21 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 

 

اجتماع علاقمندان به فتوشاپ هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و امکاناتی که خود این افراد در اختیار هم می‌گذارند هم به مراتب بیشتر از قبل می‌شود. امکاناتی همچون منابع رایگان، آموزش‌ها، نکته‌ها و ترفند‌ها، فایل‌های PSD آماده و حتی اکشن‌ها. متاسفانه، تنها زمینه‌ای که جای خالی آن در این میان به چشم می‌خورد پلاگین‌ها هستند. شاید دلیل اصلی آن هم به سخت بودن طراحی پلاگین‌ها و عدم آشنایی کاربران به روش‌های ساخت پلاگین برمی‌گردد. البته پلاگین‌های زیادی برای فتوشاپ وجود دارند که اغلب غیر رایگانند. اما در هر حال شرکت‌هایی نیز وجود دارند که محصولات خود را ابتدا به صورت رایگان عرضه می‌کنند.

پلاگین‌ها بهترین دوستان کاربران تازه‌کار فتوشاپ هستند. کافیست عکس‌های‌تان را در فتوشاپ باز کنید و از منوی فیلتر‌ پلاگین مورد نظرتان را اجرا کنید. بلافاصله یک نتیجه حرفه‌ای از عکس معمولی‌تان حاصل می‌شود. پلاگین‌ها، ابزارهای بسیار مهمی هستند که معمولا آنقدرها که باید و شاید به آنها اهمیت داده نمی‌شود. عکاسان حرفه‌ای امروز می‌دانند که چطور می‌توانند با تغییر تنظیمات پیش فرض پلاگین‌ها، نتایج جالب‌تری از آنها کسب کنند. نشریه آنلاین smashing magazine لیست بسیار طولانی A-Z از پلاگین‌های رایگان فتوشاپ را جمع‌آوری کرده است که بر اساس نام هر یک از A تا Z لیست شده‌اند. در مقاله جامع این سایت، می‌توانید نام هر یک از پلاگین‌ها به همراه یک عکس نمونه و توضیحات هر کدام از این پلاگین‌ها را بخوانید و با آنها آشنا شوید. با دیدن این لیست، از اینهمه پلاگین رایگان برای فتوشاپ متعجب خواهید شد. چیزی که معلوم نیست این است که اینهمه پلاگین رایگان برای چنین نرم‌افزار گرانقیمتی به چه منظور و استفاده‌ای منتشر می‌شوند. دلیل آن چندان مشخص نیست. اما در هر حال اگر شما هم از آن دسته از کاربران هستید که دوست دارید از این امکانات رایگان استفاده کنید، بد نیست این مطلب را مطالعه کنید.

 منبع: سایت عکاس امروزhttp://www.amiryari.com
 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم شهریور 1388ساعت 3:17 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
کوچ
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم شهریور 1388ساعت 3:9 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
نخستینها در تاریخ عکاسی ایران
منبع : ویکیپدیا

نخستین عکاس ایرانی
نخستین مرد عکاس ایرانی را برخی پژوهشگران تاریخ عکاسی ایران شاهزاده ملک قاسم میرزا دانسته‌اند که به روش داگروتیپ بر روی صفحه نقره عکاسی می‌‌کرده است.و عده ای ناصرالدین شاه قاجار را نیز به سبب علاقه بسیار او به این فن، از آغاز گران ایرانی عکاسی برشمرده اند.شاه عکاسی را از عکاسی فرانسوی به نام "فرانسیس کارلهیان " که به همراه فرخ خان امین الدوله برای اموزش و ترویج عکاسی به ایران آورده شده بود،آموخت. اعتماد السلطنه در کتاب خاطراتش بارها به عکاسی توسط شاه اشاره کرده است. در آلبوم خانه کاخ گلستان نیز عکس‌های بسیاری موجود است که عکسبرداری آنها توسط ناصرالدین شاه انجام گرفته است.آقا رضا عکاسباشی، حسنعلی عکاس، آقایوسف عکاس،امیر جلیل الدوله قاجار، میرزا احمد صنیع السلطنه، ابوالقاسم ابن محمد تقی نوری، میرزا ابراهیم خان عکاسباشی، آنتوان خان سوریوگین و عبدالله قاجار از دیگر عکاسان پُرکار و نامدار دوران قاجار به شمار می‌‌آیند که نمونه آثار آنان در میان مجموعه‌های باقیمانده از دوران قاجار و نزد اشخاص، به فراوانی دیده می‌‌شود

نخستین عکاسی در شب (در ایران)
نخستین عکاسخانه‌ای که توانست در شب عکس برداشته و بر آن تبلیغ بکند عکاسخانه "محمد جعفر خادم" نزدیک چهار راه حسن آباد بود، (تا آن زمان بجز در روز و توسط نور آفتاب گرفتن عکس مقدور نبود). وی با به کار گیری نور مصنوعی چراغ‌های الکتریکی توانست در عکاسخانه خود که تا آن زمان فقط با استفاده از نور روز عکس برداری امکان‌پذیر بود، امکان عکس برداری در محیط بسته عکاسخانه را در روز و شب فراهم کند. عکس برداری به این روش به دلیل به کارگیری نیروی الکتریسیته بسیار گران و تقریباً 3برابر قیمت عکس‌هایی بود که در نور روز گرفته می‌‌شد.

نخستین کسی که عکس را به روش صفحه ی نقره‌ای "داگروتیپ"چاپ کرد
نخستین آغاز گران عکاسی در ایران، اروپاییانی از کشورهای روسیه، فرانسه، اتریش و ایتالیا بودند که در مدرسه دارالفنون نیز تدریس می‌‌کردند. عکاسی نیز پس از 1860 در برنامه‌های درسی دارالفنون گنجانده شد. نخستین خارجی که در ایران با روش صفحهٔ نقره عکسبرداری کرد دیپلمات جوان روسی به نام نیکلای پاولوف بود. پس از وی ژول ریشار فرانسوی نیز که در حدود سالهای 1844-1846 به ایران آمد با این روش عکسبرداری کرد و سپس در دارالفنون به تدریس زبان فرانسه پرداخت وی پس از آنکه دین اسلام را برگزید، نام "میرزا رضا خان" را برای خود انتخاب کرد. " کرشیش" اتریشی معلم توپخانه دارالفنون و فوکتی ایتالیایی نیز از نخستین کسانی بودند که دست به تجربیاتی اندک در عکاسی زدند. در کتاب المآثروالآثار تالیف محمد حسن خان اعتماد السلطنه که به سال 1307 قمری تالیف یافته است مطلبی با عنوان ترویج علم و عمل عکس به این شرح آمده است که خالی از خطای تاریخی در برشمردن وقایع صحیح تاریخ عکاسی ایران نیست. " علم عکاسی که از شعب علوم طبیعی است، در این عهد [ناصری] جاوید مهد،رواج گرفته و انتشار یافت. اگر چه نمونهً آن در اواخر سلطنت مرحوم محمد شاه به دست ریشارخان[!!!؟] سرتیپ، معلم زبان فرانسه و انگلیسی و غیره ارائه شد، اما اصل شیاع و تکمیل این صنعت و انتشار عمل عکس را که مسیو ریشارخان آورده و بر روی صفحه نقره‌ای می‌‌انداختند، اسمش را داگئروتیپ می‌‌گفتند به اسم شخصی است که مخترع آن بود... اینک شمارهً اساتید عکاسین و مواقع عکاسخانه‌ها در دارالخلافه طهران و سایر بلاد معظمهً ایران صعوبت واَشکالی به کمال دارد" بدین ترتیب، می‌‌توان گفت که عکاسی در اواخر حکومت محمد شاه قاجار یعنی در سالهای قبل از 1264 قمری که ناصرالدین شاه قاجار به سلطنت رسید به ایران وارد شده است. درست بعد از سه سال که از اختراع عکاسی به روش داگروتیپ در فرانسه گذشته بود، این پدیدهً نوظهور به کشور ایران راه پیدا کرد. عکاسی، پس از به سلطنت رسیدن ناصرالدین شاه با توجه به اشتیاق فراوان شاه، دوران پیشرفت و تعالی خود را تا مرزهای هنر گسترش داد.

اولین عکاس خانه عمومی در ایران
در آغاز رواج فن عکاسی در ایران،نخستین عکاسخانه در تهران عکاسخانهً مبارکهً همایونی در کاخ گلستان بود که به فرمان ناصرالدین شاه و برای امور شخصی و دولتی در دربار ایجاد شده بود که همگان به آنجا راه نداشتند. اما پس از چندی نخستین عکاسخانه برای استفاده عموم به فرمان ناصرالدین شاه در تهران تأسیس شد. در روزنامه دولت علیه ایران که به سال 1285 هجری قمری منتشر شده، اعلانی در باره تأسیس این عکاسخانه عمومی به شرح زیر آمده است:

چون اغلب مردم زیاده از حد مایل و راغب هستند که عکس خود را بیاندازند و در عکاسخانهً مبارکهً دولتی همه کس نمی‌توانست برود و عکس خود را بیاندازد،عکاسباشی "عباسعلی بیگ" آدم خود را، که مدتها در زیر دست او بوده و تربیت شده و در عکاسی کمال مهارت را پیدا کرده بود،قرار گذاشت در خیابان جباخانهً مبارکه(باب همایون کنونی) حجره‌ای ترتیب واسباب عکاسی آماده نماید تا هر کس را میل انداختن عکس خود باشد، درآنجا رفته عکس بیاندازد و قیمت آن هم موقوف به بزرگ و کوچکی عکس است: عکس بزرگ یکی چهار هزار "دینار" است تا دوازده عدد. پس از آن، هر کس زیادتر طالب باشد، یکی سه هزار دینار است، عکسکوچک یکی دوهزار دینار است تا دوازده عدد. بعد از آن هر کس زیادتر بخواهد، یکی سی "شاهی" است." از این تاریخ به بعد، گشایش عکاسخانه‌ها در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران مانند اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و رشت رو به فزونی بوده است چنانکه اعتماد السلطنه در کتاب المآثر والآثار که تاریخ چهل سال فعالیت‌های سیاسی،فرهنگی و اجتماعی دوران ناصری را در بر دارد، تعداد عکاسخانه‌ها و استادان عکاسی را در تهران و سایر بلاد ایران بسیار زیاد و خارج از حد شمارش، نوشته است."

نخستین عکاسان زن ایرانی
نخستین عکاسان زن ایرانی را باید در میان زنان حرمسرای ناصرالدین شاه قاجار که خود شیفتهٔ این فن بود جستجو کرد. در برخی از آلبوم‌های ناصری که در آلبوم خانه کاخ گلستان موجود است، آثاری از این زنان عکاس که به طور تفننی به عکاسی می‌‌پرداخته‌اند دیده می‌‌شود. اما نخستین زن ایرانی که به صراحت بر عکاسی او اشاره رفته، عزت ملک خانم ملقب به "اشرف السلطنه" همسر محمد حسن خان اعتمادالسلطنه وزیر انطباعات دوران ناصری است که عکاسی را از "شاهزاده محمدمیرزا" پسر عموی خود فرا گرفته است. اعتمادالسلطنه در کتاب ارزشمند خود، روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه که شامل وقایع چهل سال زندگی پر ماجرای وی در دربار ناصرالدین شاه است، بارها به عکاسی وی اشاره کرده است. شرح روشنگری را نیز یکی از بستگان اشرف السلطنه در مقدمه چاپ‌های بعدی این کتاب در معرفی اشرف السلطنه و فعالیت‌های او از جمله عکاسی نوشته است. از دیگر عکاسان زن ایرانی می‌‌توان به زنان خانواده معیر الممالک اشاره کرد که به لحاظ آشنایی معیر و دارا بودن عکاسخانه‌ای مجهز در منزل شخصی امکان عکسبرداری توسط زنان وی فراهم بوده است. دو تن از زنان دوران ناصری نیز به نام‌های فاطمه سلطان خانم همسر میرزا حسنعلی عکاس و عُذرا خانم همسر آقا یوسف عکاس که از عکاس باشی‌های شاه بوده‌اند به عکاسی می‌‌پرداخته اند. همسر و دختر آنتوان خان سوریوگین، عکاس نامدار دوران ناصری تا رضا شاه را نیز باید در شمار نخستین زنان عکاس در ایران آورد
_________________
+ نوشته شده در  شنبه چهاردهم شهریور 1388ساعت 1:38 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
خلاصه تاریخچه عکاسی

سالها قبل از اینکه عکاسی اختراع شود اساس کار دوربین عکاسی وجود داشت. یک دانشمند مسلمان به نام ابن هیثم در قرن پنجم هجری / یازدم میلادی وسیله ای را به نام جعبه تاریک در مشاهده کسوف استفاده کرده بود.اتاقک تاریک، عبارت بود از جعبه یا اتاقکی که فقط بر روی  یکی از سطوح آن روزنه ای ریز، وجود داشت. عبور نور از این روزنه باعث میشد که تصویری نسبتا واضح اما به صورت وارونه در سطح مقابل آن تشکیل شود.
این وسیله، طی جنگهای صلیبی به اروپا راه یافت. لئوناردو داوینچی نقاش و نابغه قرن شانزدهم، در یادداشتهای خود خواص اتاقک تاریک را شرح داده است. هم چنین وی آن را کامرا آبسکورا (Camera Obscura) و روزنه ریز آن را نیز پین هول (Pine Hole) نامید.
این وسیله به شدت مورد توجه نقاشان قرار گرفت و تمامی نقاشان بخصوص نقاشان ایتالیایی قرن شانزدهم از آن برای طراحی دقیق منظره ها و ملاحضه دورنمایی صحیح استفاده می کردند، به این ترتیب که کاغذی را بر روی سطح مقابل روزنه قرار می دادند و تصویر شکل گرفته را ترسیم می کردند.
این تصاویر بسیار واقعی و از پرسپکتیو صحیحی برخوردار بود.


در حدود سال ۱۵۰۵ میلادی نیز ژرم کاردان (Jerome Cardan) ریاضی دان ایتالیایی یک عدسی محدب بر روزنه اتاقک تاریک نصب کرد، این کار باعث شد تا تصویر وضوح بیشتری پیدا کند.

اما سیاه شدن املاح نقره در اثر تابش نور به وسیله شیمیدان آلمانی ، شولتز(Schulze) وبه طور اتفاقی کشف شد. ماجرا از این قرار بود که روزی وقتی شولتز وارد آزمایشگاه شد، متوجه شد برگ درختی بر روی کاغذی که به نیترات نقره و آهک آغشته بود افتاده، بعد از اینکه برگ را از روی کاغذ برداشت متوجه شد که قسمتی که برگ روی آن بوده مثل سایر بخش های کاغذ سیاه نشده است.
این پدیده باعث آغاز فعالیتهای جدیدی برای شناسایی مواد حساس به نور شد.


و اینکه در سال ۱۸۱۹ سرجان هرشل(Sir John Fedric William Herschel)  انگلیسی محلول ثبوت را کشف کرد. ماده ای که هرشل به عنوان ماده ثابت کننده تصویر معرفی کرد هیپوسولفیت دوسود نام داشت. کار مهم دیگری که هرشل انجام داد به کاربردن الفاظ منفی (Negative) و مثبت (Positive) درمورد تصاویر بود.

تا اینکه سرانجام بین سالهای ۱۸۲۲ و ۱۸۲۶ یک مخترع فرانسوی به نام نیسفور نی یپس (Joseph Nicephore Niepce) توانست اولین عکس دنیا را ثبت کند.
 


وی این عکس را در املاک شخصی خود واقغ در دهکده ای به نام سن لودووارن در چند کیلومتری شالن سورسن تهیه کرد.
نی یپس در واقع برای اولین بار مواد حساس را در اتاقک تاریک به کار برد. عکسی که وی تهیه کرد حدود ۸ ساعت بوسیله خورشید نور دیده بود. وی این روش را هلیوگرافی (Heliography) یا ترسیم بوسیله خورشید نامید.


نی یپس در سال ۱۸۲۹ با یک فرانسوی دیگر به نام لویی ژاک مانده داگر (Louis Jacques Mande Daguerre) آشنا شد. اگر نقاش مرفه و صاحب گالری در پاریس بود و ضمنا تجربه های با ارزشی نیز در زمینه عدسیها و جعبه تاریک داشت.
پس از مرگ نی ئپس ، داگر کار وی را ادامه داد و او پس از چند سال روشی را ابداع کرد که آن را (داگرئوتیپ) نامید.

داگر و نی پپس:

سالها بعد کلمه فتوگرافی که بوسیله سرجان هرشل و از ترکیب دو کلمه یونانی فتوس (Photo) به معنی نور و گرافوس (graphein) به معنای رسم کردن ابداع شده بود جای آن را گرفت.


در آن زمان عکاسی برای مردم سحر و جادو تلقی می شد تا جایی که تصاویر به دست آمده را آینه حافظه دار نامیده بودند.

در سال 1838 شیمیدان انگلیسی به نام ویلیام هنری فوکس تالبوت (William Henry Fox Talbot) با تهیه تصویر نگاتیو در ابعاد کوچکتر ، بزرگسازی تصویر و به دست آوردن تصویر پوزتیو یا مثبت دو مرحله اصلی را در ظهور عکس تکمیل کرد.

قبل از این عکاسان مجبور بودند سطح حساس را به اندازه شی مورد نظر بسازند. ( فرض کنید اگر قرار بود از یک فیل عکس بگیرند چه دوربینی با چه اندازه ای می خواستند!!)


در آن زمان برای گرفتن عکس مدت و هزینه زیادی صرف میشد .لابراتوارها سیار بودند و حمل و نقل شیشه ها (که عکس ها روی آنها ظهور میشد) بسیار سخت بود.
از طرفی سوزه باید در طول زمان گرفته شدن عکس بدون حرکت میماند! که برای سوژه های جاندار مثل انسان از آپولو (وسیله ای برای شکنجه انسان) استفاده میکردند. با اختراع امولسیون تر یا کلودیون این زمان به ۲-۳ ثانیه تقلیل یافت. بعدها با اختراع امولسیون ژلاتین دار یا امولسیون خشک توسط ریچارد مادوکس (Richard Maddox) این زمان به ۱/۲۵ ثانیه کاهش پیدا کرد.

و اما اشخاص زیادی برای ارتقاء عکاسی تلاش کردند که یکی از معروفترین این افراد جرج ایستمن (George Eastman) بود که تلاش کرد تا عکاسی را در اختیار همگان قرار دهد وی هم چنین بنیانگذار موسسه کداک است.



مرجع : بانک تصاویر استان زنجان
+ نوشته شده در  شنبه چهاردهم شهریور 1388ساعت 1:30 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
سایت

فرهاد ناصری کریموند
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم بهمن 1387ساعت 10:32 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
سایت

فرهاد ناصری کریموند
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم بهمن 1387ساعت 10:29 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
target="_blank">

فرهاد ناصری کریموند
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم بهمن 1387ساعت 10:24 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
target="_blank">سایت

فرهاد ناصری کریموند عاشورا سربندر
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم بهمن 1387ساعت 10:22 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
سایت

تخصصی

آپلود

عکس و

تصویر

وبلاگهای

ایرانی
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم بهمن 1387ساعت 9:49 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
سایت

تخصصی

آپلود

عکس و

تصویر

وبلاگهای

ایرانی
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم بهمن 1387ساعت 9:26 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
د انلودhttp://www.drivehq.com/file/DF.aspx/278408803.jpg
+ نوشته شده در  یکشنبه ششم بهمن 1387ساعت 10:4 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 

 

محرم سربندر

عاشورا  سربندر

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه ششم بهمن 1387ساعت 9:54 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 

+ نوشته شده در  یکشنبه ششم بهمن 1387ساعت 9:6 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

عکس:فرهاد ناصری کریموند

 

+ نوشته شده در  شنبه نهم آذر 1387ساعت 12:49 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
مال خلیفه

 عکس:فرهاد ناصری کریموند

مال خلیفه(کهگلویه وبویر احمد)

+ نوشته شده در  شنبه نهم آذر 1387ساعت 12:46 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
یدون شرح

عکس:فرهاد ناصری کریموند

+ نوشته شده در  شنبه نهم آذر 1387ساعت 12:31 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
باشگاه مرکزی

 

عک هوایی(گوگل ارت) ازباشگاه مرکزی

 

دبیرستان سینا

 

دبیرستان سینا

+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم آبان 1387ساعت 4:43 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
حسین ناصری کریموند

 عکس:فرهاد ناصری کریموند

جا نبود این طوری گذاشتم

+ نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم آبان 1387ساعت 4:31 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
اوضاع جغرافيايي مسجدسليمان


مسجدسليمان درشمال شرقي استان خوزستان ودر125كيلومتري اهوازواقع شده است اين شهرستان ازشمال به دزفول ازشرق به استان چهارمحال وبختياري وايذه  ازجنوب به رامهرمزوازغرب به شوشترمحدود ميگردد. مساحت آن براساس آخرين بررسي هاي انجام شده6986كيلومترمربع است. ارتفاع متوسط درمحدوده اين شهرستان 362مترازسطح دريااست. ميزان بارندگي درسال بين 200تا450 ميليمترمتغييراست كه عموما ازسمت شمال بطرف جنوب ازميزان بارندگي كاسته مي شود ودرجه حرارت درتابستان به حداكثر 54 درجه مي رسد. مسجدسليمان ازلحاظ اقليمي داراي آب وهواي نيمه صحرايي است. نواحي شمالي آن بدليل واقع شدن درحاشيه سلسله جبال زاگرس داراي زمستانهاي سرد همراه با برف وتابستانهاي معتدل بوده اما نواحي جنوب داراي بهاري دل انگيز  تابستاني  گرم وخشك كوتاه پاييزي مطبوع وزمستاني معتدل است. مهمترين كوه هاي مسجدسليمان عبارتند:از دلا آسماري  تاراز  مونار  كي نو  اديو  لندر وسترون . رودهاي كارون  تمبي وشور درآن جريان دارد. وسعت مراتع مسجدسليمان 200/292/5 هگتار برآورد گرديده است. اين شهرستان داراي 3بخش (مركزي  لالي  انديكا) و13دهستان بوده ومحصولات عمده كشاورزي آن گندم  جو  صيفي جات ونباتات عل مي باشد . جمعيت مسجد سليمان درسال 1370 هجري شمسي 041/191 هزار نفر بود. دركاوشهاي باستان شناسي  آثاري كهن مربوط به زندگي غارنشيني ودوران ماقبل تاريخ  دراين سرزمين كشف شده است ودرهمين مكان بوده كه هوشنگ پيشدادي دراثر برخورد دوسنگ چخماق باهم ونشت گاز درسطح زمين شعله آتش را براي اولين بار كشف كرده است اين خطه درزمان كيانيان  ايلامي ها   مادها پارس ها  سلوكيان  اشكانيان وساسانيان داراي اهميت فراواني بوده وآثار برجاي مانده شاهد اين مدعاست. اين شهر درقرن هشتم قبل از ميلادجزء سرزمين ايلام بوده ودرآن عصر آساك نام داشت ودردوران پارسها پارسوماشناميده مي شد. درقرون وسطي نيز تلغر ناميده م  شده  سپس به جهانگيري  وميدان نفتونمعروف گرديد. بعد ازا ينكه آثار آتشكده سرمسجد براي همگان مشخص شد وپس ازبازديد رضاخان ازاين اثر تاريخي درسال1303 بنا به پيشنهاد وي وتصويبM.i.Sمي گفتند كه درحقيقت اختصاريافته  اي  Masjid.i.sulaiman  مي باشد.


وجهه تسميه مسجدسليمان

درمورد وجه تسميه مسجدسليمان داستانها گفته وافسانه ها آورده اندكه شايد ازلحاظ تاريخي هيچكدام راهي به حقيقت نداشته باشد. آتشكده اي ازدوران باستان دريكي از محلات اين شهر بنام  سرمسجد باقي مانده كه نام شهرستان ازآن گرفته شده است. بنا به گفته ياقوت حموي((درآنجا آتشكده اي قديمي موجود است كه تاروزگار هارون الرشيد روشن بوده))سنگهاي سترگ دربناي آن بكاررفته كه سنگيني تخته سنگهاي عظيم به قدري است كه حتي بيست مرد قدرتمند قادر به حركت دادن آن نيستند. چون ساكنين اين حدود خصوصا درخلال قرون وسطي بكار بردن اين گونه مصالح ساختماني راازقدرت بشري خارج دانسته اند  ساختن آنرابه  ديوها  نسبت داده اند وچنين گفته اند كه حضرت سليمان وقتي برقليچه معروف خود مي نشست به هنگام نماز هرجايي كه مي رسيد فرود مي آمد وديوان فورا مسجدي براي او بنا مي كردند تاسليمان نبي درآن نماز بگزارد واثر مذبوريكي ازمساجدي است كه آن را مسجد سليمان مي نامند. ولي حقيقت آن است كه بربالاي صفحه مسجدسليمان آثاري است كه حاكي ازوجود آتشگاه ميباشد.               
اطراف اين آتشگاه داراي پلكان هايي است كه بزرگترين آنها 23 رديفي مي باشد كه درشرق صفحه قرار دارد وبه دشت متصل مي گردد. ازنظر شكل وسبك معماري باكليه آتشكدههايي از ايران باستان برجاي مانده كاملا مطابقت دارد ويكسان مي باشد.
واقعيت آن است كه مسجد سليمان آتشگاه ويكي ازمراكزتجمع زرتشتيان بوده وعلت انتخاب اين محل ازاين نظر بوده كه براثر گاز نفتي كه ازخلل وفرج زمين بالا مي آمد ومتصاعد مي شد  اين امكان را بوجود مي آورد ما آتش جاويد برپاي دارند. هنگام حمله اعراب كه كليه آثار ارزشمندتاريخي به تخريب كشانده مي شد طبعا نوبت اين اثرنيزرسيده ولي ايرانيان چون آگاه بودندكه اعراب نسبت به اماكن مذهبي  احترام قائلند  لذابراي جلوگيري ازتخريب آن چنيين عنوان كردند كه اين محل مسجد حضرت سليمان بوده است. اين تدبيرباعث شد كه تا مدتي ازويراني آن جلوگيري شود ولي اعراب بعدها ازعبادات سري ايرانيان كه شبانه انجام مي گرفت پي به واقعيت امربردند وپس ازچندي آن آتشكده را به سرنوشت سايرآثارباستاني دچار كردند ونام مسجد سليمان ازآن تاريخ برجاي مانده است.
پروفسورگريشمن مي گويد:نياشگاه سرمسجد وبرد نشانده هيچ شباهتي به معماري ايلامي بابلي وآشوري ندارند اما خيلي شبيه ساختمان هاي تمدن باستاني اورارتو مي باشد. او تپه هاي سرمسجد وبرد نشانده را اسلاف تخت جمشيد مي داندكه اصول ايجاد آن هنوز طرق قديمي راكه پارسيان اززمان ورودبه ناحيه جنوب غربي ايران بكار مي بردند آشكار مي سازد.
طلوع دوباره اين نخستين شهرپارسيان با فوران چاه شماره يك خاورميانه درسال 1278 خورشيدي (1908م) وفعاليت شركت نفت دارسي آغازشد كه سرفصل جديديدرحيات سياسي اجتماعي واقتصادي كشورمان بوجود آورد وبعد ازآن بودكه ايران واردمرحله جديدي شد.
آمار وارقام نشان مي دهددراوج فعليتهاي شركت نفت(با314حلقه چاه نفت) بين سالهاي 1330 تا1335 خورشيدي جمعيت شهربالغ بر77هزارنفربود وشهرازامكانات وسيعي برخوردار بوده است وعروس شهرهاي ايران نام داشت. مسجدسليمان درآن سالها از شهرهاي توريستي ايران محسوب مي شد وشخصيتها ومقامات خارجي وداخلي ازاين خطه بازديد مي كردند ونسبت به جمعيت خود بيشترين تعداداتومبيل را درسطح خاورميانه داشت.اولين خط آهن خاورميانه  اولين كارخانه تقطير  اولين كارخانه برق خاورميانه اولين جاده ارتباطي اولين خيابانهاي آسفالته نخستين مسكن مدرن نخستين بيمارستان مدرن ومجهزخاورميانه اولين سيستم مخابراتي نخستين لوله كشي آب وگازخاورميانه اولين فرودگاه اولين سيستم روشنائي برق خاورميانه اولين سيستم هاي بهداشتي خاور ميانه و.....درآن بوجود آمد طبق آمارمستند مسجدسليمان درگذشته ازنظر سطح تخصصي وسواد بالاترازسايرنقاط كشوربوده است وازامكانات آموزشي خوب برخوردار(طبق آمار سال 1355 دراين شهر9310نفرمشغول به كاربوده اند يعني شهرازنظراقتصادي وبهره وري ازنيروي انساني فعال ودرصد بسياركم بيكاري درحد مطلوبي بوده است.

درحال حاضرمسجدسليمان بيش از15هزارنفربيكاردارد ومردم ازوضع معيشتي مناسبي برخوردارنيستند.

 

 

 

 

 

 

 

زبان وقوميت
زبان مردم فارسي وداراي لهجه لري بختياري وازنظرقوميت ازدوشاخه هفت لنگ وچهارلنگ تشكيل شده است.

 


تقسيمات شهرستان:
الف – بخش مركزي
بيشترمناطق اين بخش كوهستاني است وكوههاي لندر، ورزرد، آسماري،دوبلوطان وجريك درآنقراردارد. ميزان متوسط بارندگي اين بخش درسال حدود400ميليمتراست. آب وهواي آن آن درزمستانها سرد و در تابستانها گرم وخشك است. بيشترچاههاي نفت درمنطقه مذكورحفرشده اند. رودخانه هاي آن عبارتند از : كارون،آب شورتمبي وآب شورله بهري.
پوشش گياهي منطقه ازنوع درختان كنار(سدر)،بادام،جنگلهاي گزوجازاست.درنواحي جلگه اي انواع قارچها،گل سنگها،گل شقايق،سوسنبل،لاله،گلايول،جووحشي،خارهاي بيابانيوديگرعلفهاي خودرو روئيده مي شود. دهستانهاي بخش مركزي تل بزان،جهانگيري وتمبي گلگيراست كه 270روستا رادرخودجاي داده است.شهرمسجدسليمان دربخش مركزي واقع است.
اكثرتاسيسات صنعتي،خطوط لوله نفت وگازوراههاي قديم وجديدماشين رودراين بخش قراردارد. مراكزسياحتي،آثارباستاني،بناههاي تاريخي ومذهبي بخش مركزي عبارتنداز:پل گدارلندر،هفت شهيدان،آثارتنگ صئولك،سرمسجد،بردنشانده،قلعه مدرسه،علم داري،پرنوشته،تنگ تگ اب،سبزپوش عنبل، بتوند،آخوررخش،قلعه ترك دز،قلعه تپه باستاني كلگه زري،تپه باستاني گلگير،قلعه كهيش،بقعه پاگچ امارضا،چاه شماره يك،كارخانه برق تمبي،كارخانه گوگردبي بي يان ،فرودگاههاي قديمي يمه وتل بزان تختگاه (تهده گون)،آب كره،زيارتگاه بي بي بتول زيارتگاه بي بي زهراكليساي ارامنه وخارجيان.
 

چاه شماره يك

اولين چاه نفت خاورميانه درشهرستان مسجدسليمان حفرگرديد. شروع حفاري 23ژانويه 1908م.برابرباسوم بهمن1286 .سرمهندس عمليات حفاري ژرژبرنالدرينولدز انگليسي(G.Reynolds).خاتمه حفاري وزمان فوران نفت:26ماه مه1908برابربا5خرداد1287درساعت 4بامداد.
عمق چاه:1180فوت برابربا360متر.
توليدروزانه:8000گالن برابربا36000ليتر.

 چاه شماره یک

اولین چاه نفت خاورمیانه(عکس :فرهاد ناصری کریم وند)

  سرمسجد

اين محراب متعلق به قرن 7و8قبل ازميلاد.است كه شامل:يك سكوبه اندازه هاي20*25پامي باشد .دربخش شرقي محراب قسمتي كه اكنون آتشكده مي باشد براي عبادت ايرانيان بناشده بود. سمت غرب ايوان مقدس ويژه خدايان يوناني بود.
درسمت غربي آتشكده سه معبد براي سه تن ازخدايان قديم اختصاص داشت كه دوتن ازآنان هراكليوس وآتنا مي باشند.

 اتشکده سرمسجد

اتشکده سرمسجد (عکس :فرهاد ناصری کریموند)

بردنشانده

.بردنشانده يكي ازقديمي ترين عبادتگاه هاي روبازايراني بودكه براي قرنها تشريفات مذهبي درآن انجام مي شد. ساختمان آن متعلق به پارسهاوهخامنشيان است نقوش برجسته روي سنگها مربوط به عهد اشكانيان مي باشد. برد نشانده به معني سنگ نشانده يابرپاشده است.مساحت محوطه700*250متر مي باشد. مجسمه هراكليوس ياهرقل(خداي قهرمان) به ارتفاع 2متردرحاليكه شيرنئومه راخفه مي كنددراين معبد ازخاك بيرون آورده شده است.

 برد نشانده

برد نشانده(عکس: فرهاد ناصری کریموند)

تپه باستاني كلگه زري
اين تپه باستاني درجنوب شهرمسجدسليمان ومربوط به هزاره سوم قبل ازميلاد است.
 آثاركنده كاري شده ازانقلاب حضرت ابراهيم برروي سخرهاي آشكارمي باشد.عده اي ازباستان شناسان ايراني وآلماني در حدود سال 1355آن رابراثركاوش به دست آورده وبنا به دلايلي دوباره درخاك پنهان كرده اند.
اين كتيبه باطول 6متر وعرض4مترصخره عظيم وغير قابل حمل باتفراست. توضيح كتيبه چنين است:
مادري بادامن بلند كه انتهاي دامن اورا،دوبانوي ديگردردست دارند درحالي كه طفلي رابرروي دستهاي خودگرفته است وبه سوي قربانگاه مي برد.ازبالا وازسوي مقابل اووازجانب آسمان عقابي بزرگ وبال گوشوده،قوچي رابه چنگال گرفته،درفاصله مادروقربانگاه ظاهر شده است.
دراوستا نام اين كتيبه به معاني مختلف آمده است ازجمله:
1-كلگه زرين =كل +گاه +زرين = محل قوچ زرين
2-كلگه ذره اوين =كل+ گيه +ذر +اوين =قوچ كبود
3كلگه ذره اوين =كل +(گيه =گه ي =جاي) + 0ذره اوين =كشتاركودكان) به معني قرباني كردن قوچ به جاي كودك . اين بنا نخستين وكهن ترين اثرازانقلاب ابراهيمي درايران قديم است.دراين محل آثاري از ادوار ساساني ، اشكاني وهخامنشي بدست آمده است.
 

بقعه هفت شهيدان

سادات تلغرهفت نفربودندكه به سيد عبدلله ابن موسي كاضم نسبت مي رسانندواسلاف اين سلسله همگي ازمشاهيراهل معرفت وحقيقت وكبارمشايخ اهل طريقت بوده اند.
سيد احمد ملقب به شيخ تلغرجدآن بزرگواران بوده كه ازنجف اشرف به شوشترآمده بود. آنها داراي نفوذزيادي بوده وموقوف ات نيزداشته اند. ساختمان بقعه آنان مربوط به عصرصفويه است. اين اثرمذهبي دركنارجاده مسجدسليمان – لالي قراردارد.

  قلعه ترك دز
دژي است كه درروزگارحكومت سلقربن مدود(اتابكان ترك)بنا شده است. محل آن بين چم آسياب ومسجدسليمان قرار دارد.
  آثارتنگ صئولك
اينجا نقاشيهايي است كه الهه اي رانشان مدهد كه مغي را تقديس كرده وشيئي سبحه مانندرابه دورآن قرارميدهد . پانزده نفرتماشاگردردوصف ودرمحضرآن مغ هستند. كلاه آنهامخروطي وگيسوانشان انبوه است.ونقاشي ديگري يكنفر سوارمسلح است كه تيروكمان ونيزه داردوباحيواني خرس مانند مي جنگد.
ونقاشي ديگري.......
اين اثر مربوط به عهداشكانيان ودركوه سياه(كوه شه)منطقه له بهري واقع است.

پرنوشته
اين مكان پره اي(كوهي)بزرگ داركه باخط كوفي بروي آن حكاكي شده است.
اثرمذبورنرسيده به دوراهي لالي سمت راست جاده علمداري قراردارد.

بقعه متبركه بي بي بتول
اين بقعه درسمت راست جاده مسجدسليمان به اهواز،نرسيده به پل دودرون قرارداردفاقدسنگ نوشته است وزيارتگاه مردم مسجدسليمان است كه هرروزعده زيادي به زيارت بقعه متبركه مشرف مي شوندبعضي از زائرين عقيده دارندمشاراليهايكي ازفرزندان امام موسي كاظم مي باشد.

بقعه بابازيد
اين بقعه درسمت راست جاده عنبل ولالي واقع شده وداراي گنبد سفيد يكنواخت است.

بقعه شاهزاده عبدالله
اين بقعه نرسيده به پل لالي سمت چپ بين دوتپه قرارداردوفاقدسنگ نوشته است.

 ب- بخش لالي
لالي ناحيه نفت خيزي است كه درفاصله 56كيلومتري مسجدسليمان واقع شده ومساحت آن64 كيلومترمربع است داراي زمستانهاي نسبتاسردوتابستانهاي گرم است.ميزان متوسط بارندگي500ميليمترمي باشد.
ارتفاع اين ميدان نفتي ازسطح دريامعدل493متراست. درشمال لالي رودشور،درمغرب رودكيارس ودر جنوب رودكارون جريان دارد.رودخانه كارون لالي رابه دوبخش شرقي وغربي تقسيم مي كند.آثارباستاني،
مراكزسياحتي،بناهاي تاريخي ومذهبي آن عبارتنداز:
بنه وار،بقعه آقابركه،شاهزاده ابوالقاسم،غارپبده،غاركهناب،كتيبه ها،نقش جهان،هفت تنان ودره بوري.
بنه وار
اين بنا مركزحكومت جهانگيرخان مغول بوده است.خليل خان چارلنگ بختياري آنرامركزفرمانروايي خويش قرارداد.سنگنوشته بزرگي روي تپه قرارداردكه درزمان حكومت خان مغول حك شده است.محل فوق دربين كوههاي مرتفع ومناظردلكش قرارگرفته،ونهر آبي ازكنارآن مي گذردكه مكاني بسيارديدني است.

  شاهزاده ابولقاسم (شاه گردن بلند)
يكي ازبرادران امام رضااست كه به قصدزيارت ايشان ازاين منطقه عازم خراسان بود.چون دراين محل وفات يافته دربقعه اي به همين نام مدفون شده است اثرفوق داراي گنبدبلند شكوهمندمطبق24طبقه اي پلكاني است كه به علت بلندي گنبداهالي آن راگردن بلند مي گويند.دراين روستا چشمه آب معدني سردوگرم وجود دارد.
 

 غارپبده
اين غاردركوههاي بختياري دراطراف لالي است دربهارسال1949پروفسورگيرشمن نخستين باردرايران بقايايي ازانسان عهدهزاره چهاردهم قبل ازميلاد درآن كشف كرد.
غاركهناب(اشكفت كهناب)
اين غارازتنگ انبارسفيد لالي(انباراسپيد)شروع وبه منطقه چلوار ختم مي گردد. جاي بسيارديدني وسياحتي است كه براي تحقيقات بلاستان شناسان واطلاعات جهانگردان جالب توجه است.
پل آب شور
باقيمانده پل بسياركهني كه به روزگارساسانيان مي رسدوروي شاخه اي ازرودكارون برروي دره اي به عمق200مترواقع شده است پايه هاودستكهاكه ازعمق دره تاحدود120متري به بالازيرسازي وسنگ چيني وپي سازي شده ودستك هاي عمودي وافقي كه براي آن ساخته اند وتمهيدات فراواني كه براي استحكام واستواري پل بكاربسته اند شگفت انگيزوتماشائي است.اين پل توسط بانو خره زاد (مادراردشيربابكان) ساخته شده است.
 
ج – بخش انديكا
بخش انديكا درشمال وشمال شرقي مسجدسليمان قراردارد.انديكا داراي518روستااست ومركزآن قلعه خواجه ودر65كيلومتري مسجدسليمان واقع مي باشد. اين بخش داراي كوههائي بنام:تاراز،منار،دلا،كي نو،ليله،شو،اديو،لندر وچيتك است.پوشش گياهي منطقه ازنوع درختان بلوط،،بادام ،تمشك،انگور،كلخنگ،انار،انجير،بن،انواع قارچ،گلسنگهاوجووحشي ودربهار انواع گلهاي وحشي نظير لاله،گلايول،سوسنبل،بابونه وعلفهاي خودرو به چشم مي خورد. رودخانه هاونهرهايي كه ازآن مي گذردعبارتنداز:شط شيمبار،چال شه،(سوسن)آب شور،سبزآب،تينا،باغ شاهوورودخانه كارون. سد شهيدعباسپور(رضاشاه)ودرياچه 55كيلومتري پشت آن دراين منطقه قراردارد وزرات نيرو مشغول احداس سدديگري(كارون4)درمنطقه گدارلندر انديكا مي باشد.مراكزسياحتي،آثارباستان وبناهاي تاريخي ومذهبي انديكا عبارتنداز:شيمبار(شيرين بهار)،امامزاده سلطان ابراهيم،گدارلندر،قلعه ليت، تپه باستاني چگارمون،قلعه خواجه،قلعه زراس،چشمه الما،پل نگين،بقعه بابازيد،بقعه شاهزاده عبدالله،بقه بابااحمد،بقعه سيدصالح وقلعه ماشگيري.
 
بقعه امامزاده سلطان ابراهيم
بقعه سلطان ابراهيم درمنطقه كارتاواقع است كه مردم براي زيارت ورفع حاجات خويش بوسيله قايق هاي موتوري پشت درياچه سدشهيدعباسپورگذشته وبه اين محل مي رسند.
وي فرزنددوم امام موسي كاظم مي باشدوبه سيدالمرتضي(تاج الدين)معروف است.وي مردي دانشمند وفاضل بوده كه درزمان خليفه مامون مي زيست وصاحب كرامات فراواني بوده است.

 

 

 


سدشهيدعباسپور
در55كيلومتري شمال شرقي مسجدسليمان قراردارد.ظرفيت توليدبرق آن يك ميليون كيلووات است سومين سدجهان درنوع خود ميباشد.مشخصات: 1-ارتفاع 203متر 2-طول تاج380متر   3نوع سدبتني دوقوسي(كماني)  4ميزان حداثرتخليه 16/200 مترمكعب درثانيه.
ظرفيت ذخيره درياچه 2/900ميليون مترمكعب آب. مساحت درياچه 55كيلومترمربع طول 42كيلومتر
 

دریاچه سد گدار

 

قلعه بردي
اولين اقامتگاه دائمي قوم پارس وزادگاه كورش هخامنشي درايران
ساختمان باعظمتي كه درزمان ايلامي بناگرديده.ديوارهائي به بلندي30فوت ومشرف برنهري كه اطرافش را درختان وغارفراگرفته وبسيارچشم نوازاست.ازسنگهاي بدون ملاط ساخته شده وداراي آسياب آبي مي باشد
قلعه خواجه
قلعه اي قديمي است كه بين چگارمان ودورآب مربوط به خوانين چارلنگ بختياري(موگوئي)
قلعه زراس
اثري قديمي كه قبل ازدوران حسينقلي خان ايلخاني بنام زراس(نياي طايفه زراسوند)ساخته شده است كه قدمت آن بيش ازدوقرن است.
قلعه ليت(ريت)
قلعه اي به جاي مانده ازدوران پادشاهان قبل ازتاريخ است كه درهردوره حكمراني ويران وسپس مرمت گرديده است.
 

 

شيمبار(شيرين بهار)
آب شط شيمبارازارتفاعات غربي للروكتك سرچشمه مي گيردوبيشه زارها،مزارع،درختان و جنگلهاي دشت وسيع شيمباررامشروب مي كند.اين دشت دلكش وباصفاچهارميل عرض داردبقعه صالح ابراهيم دراين خطه واقع گرديده است.كتيبه هائي بانقش برجسته دراين ناحيه موجود است.دركنار اين اشكال چندسطرهم به زبان پهلوي نوشته  كه ازعهد اشكانيان است.پيكره هادرحال اجراي مراسم مذهبي مي باشند.
بقعه شاهزاده عبدالله باهر
اين بقعه درپاي كوي منارواقع است كه ايشان فرزندامام زين العابدين مي باشد كه سرمباركش درشوشتر مدفون وباقي اعضاءاوعضوبه عضودربلاد متفرق گرديده است.
 

 

بقعه امام زاده سيدصالح
ايشان فرزندامامزاده حسن المثني(فرزند امام حسن مجتبي)مي باشدكه دردوران القادربالله خليفه عباي مي زيست.ولي سادات معتقدندكه امازاده سيدصالح فرزند سيدحمزه بن امام موسي كاظم مي باشدكه دردوران متوكل عباسي مي زيست.
اين بقعه حدود 60كيلومتري جنوب شرقي شهرستان مسجدسليمان درناحيه مرغاب ودردامنه كوه جريك واقع است.

 

 


بقعه امام زاده بابااحمد

بقعه اين امام زاده درميان كوه معروف اديو ودورآب(ديراو)واقع شده.
امام زاده داراي آسياب وحمام است.درزمان شاهرخ ميرزاتيموري ساخته شده وفاقد سنگ نوشته وقبراست وشجره اش مشخص نمي باشد. ولي پيشكارانش نسبت ايشان را به امام موسي كاظم مي رسانند ومي گويند فرزند آن حضرت است.

 باشکاه مرکزی

باشگاه مرکزی(عکس :فرهاد ناصری کریموند)

منابع
1-تاريخ جغرافياي خوزستان(محمدعلي امام شوشتري)

2-تاريخ مسجدسليمان(دانش عباسي شهني)

3-سفرنامه لايارد(سراوستن هنري لايارد)

4-تاريخ بختياري(سرداراسعد بختياري)

5-بررسي اوضاع شهرستان مسجدسليمان(استان داري خوزستان)

6-يادداشتهاوخاطرات سردارظفربختياري(سردارظفربختياري)

7-ايران ازآغازتا اسلام (رومن گيرشمن)

8-تذكره شوشتر(عبدالله بن نورالدين جزايري)

 عکس هایی از عشایر بختیاری مسجد سلیمان

 سیاه جادر

سیاه چادر

مکان: بازفت

 

بازار نمره یک

بازار پشت برج

چو بازی

چوبازی

 

دستمال بازی

 

دستمال بازی

 عروسی

 

عروسی

تشمال

 

تشمال

 

رقص

عکس:فرهاد ناصری کریموند
 

+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم مهر 1387ساعت 9:6 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
پسر بختیاری

 

چوپان

شکارچی

مکان:بازفت

عکس:فرهاد ناصری کریموند

+ نوشته شده در  شنبه دوم شهریور 1387ساعت 10:8 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
اشپز خانه

 

مکان:روستای چلو(مسجد سلیمان)

عکس:فرهاد ناصری کریموند

+ نوشته شده در  شنبه دوم شهریور 1387ساعت 10:4 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
حسین ناصری کریموند
+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم خرداد 1387ساعت 8:47 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
سگ

 مکان: بازفت        فروردین ۱۳۸۷

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم خرداد 1387ساعت 8:40 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
چوپان

چوپان

عکس:فرهاد ناصری کریموند

مکان: شیمبار

دشت گل

دشتگل

 

+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم اردیبهشت 1387ساعت 9:46 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
روز کارگر

روز جهانی کارگر

عکس :فرهاد ناصری کریموند

+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم اردیبهشت 1387ساعت 9:37 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
سگ http://i25.tinypic.com/hvwl0m.jpg

 

+ نوشته شده در  جمعه ششم اردیبهشت 1387ساعت 8:24 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 

بهار

بهار

عکس :فرهاد ناصری کریموند

نوروز ۸۷

+ نوشته شده در  جمعه ششم اردیبهشت 1387ساعت 7:44 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
کوچ 

کوچ :

مسجد سلیمان ۱۳۸۷

 حسین

+ نوشته شده در  شنبه هفدهم فروردین 1387ساعت 9:23 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  | 
گهواره
+ نوشته شده در  شنبه هفدهم فروردین 1387ساعت 9:19 بعد از ظهر  توسط فرهاد ناصری کریموند  |